KONSTEN ATT BOTA EN FÖRKYLNING

→  Detta inlägg är ej reklam. Jag är inte sponsrad! ←

Huskurer, tips och knep för att mota bort förkylningar finns det i mängder. Jag har en känsla av att just förkylningar är den vanligaste åkomman som det googlas husmorstips och huskurer på. Jag själv har desperat sökt efter bra hjälp varje gång en förkylning är i antågande.

De vanligaste tipsen är att äta massa vitlök, ingefära, citron och honung i olika konstellationer. Även gurgla med saltvatten och äta tabletter av röd solhatt är några tips som sägs hjälpa. Just kosttillskott av röd solhatt är nog det som fungerat någorlunda för mig, fast det har snarare förskjutit förkylningen på framtiden än motat bort den.

C-vitamin

MEN nu har jag hittat något som verkligen hjälpt mig flera gånger, nämligen C-vitamin i mängder! C-vitamin är något som jag reda som liten alltid fick när jag var sjuk dock kändes det som att det gjorde varken till eller från. Nu vet jag varför!  För att mota bort eller lindra en förkylning behövs nämligen 1 gram i timmen!

Möjligen är det så att även de andra huskurerna fungerar bara de äts i rätt kvantitet. Men då jag har fått så bra effekt av C-vitamin så kommer jag fortsätta att köra på det.

C-vitamin finns i flera frukter och grönsaker. Främst i citrusfrukter samt paprika!

Super C Complex 1000 från Great Earth är den som jag äter på daglig basis för att boosta kroppen och förebygga sjukdom. Det som är bra med den är att det är en depåtablett, det till säga att C-vitaminet utsöndras gradvis. Super C Complex är även skonsam mot magen då den har ett neutralt pH-värde.

Vid känningar om en annalkande förkylning är det bättre att äta ett tillskott som inte är depå för att få i sig 1 gram i timmen. Holistic C-vitamin med bioflavonoider är ett bra val.

pexels-photo-355312
Solljus bidrar till att D-vitamin bildas i huden, en viktig vitamin för bland annat immunförsvaret

D-vitamin

D-vitamin är en annan väldigt starkt immunstärkande vitamin, den har till och med visat sig har bättre effekt än C-vitamin vid förkylningar men även vid andra åkommor har D-vitamin en stor effekt. D-vitamin är antimikrobiellt och skyddar mot bakterier och virus. Det är dock väldigt vanligt med brist på detta vitamin då det är få soltimmar här i Sverige och Norden vilket gör att kroppens depåer inte fylls på ordentligt under de ljusa månaderna.

…en pusselbit till varför luftvägsinfektioner som förkylningar och influensa är vanligast under vinterhalvåret då vi får mindre D-vitamin via solen.
Anders Åker

Förutom att våra soltimmar är få så är det även svårt att få D-vitamin genom kosten. Det finns främst i fet fisk, kantareller, ägg och berikade produkter. Däremot behövs stora mängder av dessa livsmedel för att komma upp i en effektiv dos. Därför är tillskott ett bra alternativ för att boosta kroppen. 2000 – 5000 IE sägs vara en bra underhållsdos, vid en annalkande förkylning kan dosen höjas avsevärt för att hjälpa kroppen bekämpa virus eller bakterier.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s